Hírek Háttér Missziók alakulatok Kiadványok galériák videók Zrínyi webáruház
2016-08-01 08:19
Homlokegyenest
Múltba néző

Havi sorozatunkban a katonai sajtó fotóriportereinek több évtizedes felvételeiből szemezgetünk. Egyfajta tisztelgés is ez elődeink – és most is aktív kollégáink −, valamint az egykori Magyar Néphadsereg katonái előtt, akik ugyanúgy helytálltak beosztásaikban, mint napjaink szerződéses katonái – igaz, az előbbiek „kényszerből”, besorozva. Reméljük, hogy közülük még sokan velünk vannak, s magukra ismernek a képeken.

Jó nosztalgiázást!

* * *

A homlok, és oldalrakodó megvan mindenkinek? Segítek picit: hajnal, MÁV állomás, indulás a gyakorlatra. Mondjuk Abasárról Hajmáskérre. Légvonalban nem sok, de vasúton…. Legalább három nap.

Először is felcsűrünk a homlokrakodón a szerelvényre a T-55-össel, semmi gond, csak előre, és semmi padlógáz. De ha az állomáson csak oldalrakodó van, akkor ugyanezzel a harckocsival „kézifékes ráfordulás”, jó esetben a túloldalon nem lefordulás. Aztán a véget nem érő rögzítés, inkább csak a lelkiismeret megnyugtatására, mert ha a mozdony egy sorompó nélküli átjáróban áthajtott birkanyáj miatt nyomna egy „satuféket”, az első pőrevagonon találkozna az egész harckocsi-zászlóalj.

A jól elvégzett munka után édes az utazás (három napig, mely során a budapesti körvasúton legalább tizenkét órán keresztül bámulhatjuk fővárosunk aktuális tilos jelzését), tisztek termes, vagy fülkés személyvagonban, a legénység pedig a klasszikus – ha jól emlékszem - „öt ló, vagy ötven ember” feliratú marhavagonban, emeletes priccsekkel, és dobkályhákkal.

Akinek volt ilyen élménye, annak jó nosztalgiázást, akinek pedig nem volt, az adjon hálát a sorsnak.

Szabó Béla
Fotó: Tóth László

Impresszum
Adatvédelem
Oldaltérkép
Katonai meteorológia
Legfrissebb RSS Összes RSS
Írjon nekünk!
szerkesztoseg@honvedelem.hu