Hírek Háttér Missziók alakulatok Kiadványok galériák videók Zrínyi webáruház
2018-01-13 12:36, honvedelem.hu
Elmaradt őrségváltás - a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Az Egyesült Államokat fenyegető szovjet szuperszonikus bombázógépek ellen kellett volna helytállnia. Ehhez képest első harci bevetésein az „Iszlám Állam” állásait és afganisztáni droglaborokat bombázott le…
Pedig az 1980-as évek elején még ragyogó jövőt jósoltak a világ első, ötödik generációs, forradalmian új kialakítású, „lopakodó” repülőgépének, a Lockheed Martin F–22 Raptor vadászbombázónak, amely az amerikai légierő válasza lett volna a szovjet Szu–27-es családra. A feladat egyértelmű volt: a megszokott lépéselőny visszaállítása, egy generációs ugrással egybekötve. A történet végül felemás módon zárult le…

Kell egy gép

A komoly harci képességekkel – a „nagyvas” Szuhojokkal, illetve a frontvadász feladatokra szánt MiG–29 Fulcrumokkal, azaz negyedik generációs gépekkel – rendelkező szovjet légierő ellen új gép kellett az amerikaiaknak. Olyan, ami lehetőleg láthatatlan az akkori radarok számára; legyen az légvédelmi, avagy vadászgép orrában dolgozó lokátor. Az új típussal szembeni követelmény volt még az alacsony tömeg (ezért az építésénél nagy számban használtak fel speciális kompozit és könnyűfém alkatrészeket), akárcsak az, hogy utánégő nélkül is legyen képes a hangsebességnél gyorsabban haladni (szupercirkálás). Nem mellékesen a világ legfejlettebb fedélzeti rendszereit és pilótafülkéjét kapja meg. Igen tekintélyes lista volt ez 1981-ben, a fejlett taktikai vadászgép (Advanced Tactical Fighter – ATF) program megindításakor. Az amerikai légifölény kivívása (legalábbis a légierő részéről) az akkor csúcskategóriának számító F–15 Eagle kéthajtóműves vadászgépre hárult. Ennek megfelelően a váltótípus számára is kötelező volt a két utánégős hajtómű, a nagy hatótávolság, illetve a magas fokú automatizálásnak köszönhető, egyszemélyes pilótafülke. A verseny végül a Boeing (YF–23) és a Lockheed Martin (YF–22) prototípusai között dőlt el. A bemutató- és tesztrepüléseket követően Donald Rice, a légierőért felelős miniszter 1991. április 23-án a jobb manőverező képességű YF–22-est nevezte meg győztesként.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin január 12-én, pénteken megjelent számában!)
legfrissebb
legolvasottabb
naptár
magyar honvéd
honvédségi szemle
Altiszti folyóirat
galériák
2018-01-21 18:56
2018-01-20 07:11
2018-01-20 07:05
2018-01-19 18:34
VIDEO
2018-01-20 07:43
2018-01-20 07:11
2018-01-20 07:00
2018-01-19 15:30
Impresszum
Adatvédelem
Oldaltérkép
Katonai meteorológia
Legfrissebb RSS Összes RSS
Írjon nekünk!
szerkesztoseg@honvedelem.hu